Att arbeta helhjärtat

Johanna FrykUncategorized

Att stå fast i sin övertygelse och jobba tills det blir klart har inte alltid varit min starka sida. När jag var liten och hade träslöjd i skolan var jag alltid för ivrig att det skulle bli klart att den tänkta smörkniven mer såg ut som en liten spade med stickiga kanter, eller skålen som jag gröpte ur till hälften och sedan gav upp, slog in den och gav den till mamma i julklapp… Jag arbetade inte helhjärtat med min uppgift. Däremot fanns det en flicka i klassen som bestämt skulle tillverka ett par salladsbestick i ebenholts. Som många vet så är det ett av de hårdaste träslagen och vi undrade alla i klassen hur hon orkade när det mest såg ut att bli små repor i materialet hon arbetade med. Men hon arbetade metodiskt och när terminen var slut hade hon lyckats såga till, gröpa ur och slipa sina bestick till perfekt skick. Hon arbetade helhjärtat mot det resultat hon ville uppnå. Hur jobbar vi helhjärtat med vår församling? Hur håller vi vår målbild i fokus och inte tappar lusten, engagemanget eller kämparglöden? Att leva församling och att vara kristen med ett uppdrag att göra alla folk till lärjungar kräver sitt helhjärtade arbete. Vi måste hålla vårt fokus på Jesus och hämta kraften från källan som aldrig sinar. Tillsammans bygger vi ”muren” (församlingen), tillsammans utför vi vårt uppdrag, tillsammans får vi skörda!
/Anders